Sunday 13 January 2013

Message kepada Tok Ketua Kampung Saya

Salam tahun baru. Hari ini sudah tiga belas hari kita masuk tahun 2013. Apa azam baru? Macam mana dengan azam tahun lepas..Selamat tinggal 2012 bersama memori pahit2 peria..sukar dilupa..manis dikenang...Apa pun semoga pada tahun 2013 bolehkah dicapai dengan lebih baik dari memori tahun tahun yang lepas.

I say men, blog yang di ketuai Tok Ketua dah tutup ke? Tengok macam ada tapi macam tak ada........ dah setahun tak update. Apahal nya. Macam ada organasasi yang lengkap profil, carta, tapi ada J/kuasa yang ada jawatan tak berfungsi.
    
Nak tanyalah Tok Ketua kenapa ikan air masin rasa isinya tidak masin seperti ikan masin.?
Kalau Tok Ketua ada jawapan yang lain seperti dibawah ini postkan kepada saya. Jawapan yang saya dapat dipetik daripada blog Aspan Alias berbunyi begini ....................

Pemimpin berjiwa mati

Ikan kegemaran saya ialah ikan parang dan ikan ini hidup di laut masin.

Satu pelajaran yang kita dapat daripada ikan ini, dia tidak pula merasa masin apabila keluar dari laut walaupun dia hidup dalam lautan luas yang amat masin bertahun-tahun lamanya.

Kenapa ikan ini tidak masin?

Jawapannya ialah kerana ikan itu ada jiwa yang hidup, maka apa jua pengaruh negatif tidak akan dapat mempengaruhi ikan itu.

Di sebaliknya ikan mati yang sudah tidak bernyawa, jika direndam dengan air garam yang masin ikan itu akan menjadi ikan masin.

Dalam lain perkatan, hanya ikan yang mati, tidak bernyawa dan berjiwa amat mudah diresapi oleh elemen-elemen lain termasuklah elemen masin tadi.

Bagaimana pula dengan manusia yang bergelar Perdana Menteri, Menteri-menteri, Menteri-Menteri Besar, Ketua-ketua Jabatan pula?

Jika dibandingkan dengan cerita ikan tadi, adakah mereka ini tergolong dalam golongan ikan hidup atau ikan mati.

Kalau ikan hidup dan ikan mati tadi dijadikan anologinya, mana-mana pemimpin yang terpengaruh dengan rasuah, penyalahgunaan kuasa, ego, hipokrit dan lain-lain elemen negatif itu, maka mereka tidak ubah seperti ikan mati.

Pemimpin-pemimpin sudah mati jiwanya dan tidak lagi mampu untuk melawan unsur yang kotor, maka ianya sangat mudah untuk diresapi unsur-unsur menjijikkan seperti rasuah, salahguna kuasa, berbohong dan bersifat tamak yang semuanya ini adalah dimurkai Allah swt.

Di sebaliknya pemimpin yang berjiwa hidup serta berjiwa besar mereka tidak akan terpengaruh dengan rasuah atau sogokan dan apa jua unsur yang boleh menjejaskan jiwanya yang mentauhidkan tuhan tadi.

Pemimpin yang berjiwa besar dan hidup, tidak akan ‘meleleh’ air liurnya dengan sogokan harta benda, walau semewah mana pun barang yang disogokan itu.

Pemimpin yang ‘hidup’ tadi tahu bahawa yang akan menanggung bahagia atau celaka di alam akhirat nanti ialah roh, batin dan jiwanya.

Mereka yang mudah mengalah kepada unsur-unsur rasuah ini akan merasa senang menerima sogokan daripada mana-mana pihak yang berkepentingan perniagaan, walaupun pada zahirnya dia berlindung di sebalik nama tuhan dan agama.

Begitulah hinanya pemimpin-pemimpin yang tergolong dalam kategori ini.

WASSALAM

No comments:

Post a Comment