Monday 2 November 2015

Lagi Bukti Kewujudan Setesen Keretapi Padang Jawa lebih awal dari 1900.

Saya pernah menulis mengenai Setesen Keretapi Padang Jawa dengan bertajuk " Bukti Wujudnya Setesen Keretapi Padang Jawa, Peranan Dan Fungsinya " serta " Postmark - Peranan & Fungsi Setesen Keretapi Padang Jawa " pada 12 Mac 2015.

Setesen Keretapi Padang Jawa telah berfungsi lebih awal dari 1900. Rencana yang saya tulis pada 12 Mac 2015 itu mengenai setesen ini dibuka pada 1904 berdasarkan ingatan saya zaman kanak kanak mengunakan perkhidmatan keretapi untuk berulangalik pergi dan pulang dari sekolah di Klang.

Berikut saya kembarkan satu lagi bukti yang saya dapati daripada Arkib Negara.:-

Tajuk              :           Resignation Of Mr K Chellapah, Station Master Padang Jawa
Kategori         :           REKOD DAN ARKIB AWAM
Subkategori   :           REKOD-REKOD NEGERI
Sumber           :           SETIAUSAHA KERAJAAN NEGERI SELANGOR, PEJABAT
Tarikh            :           9 OCT 1900
Jenis Rekod   :           DOKUMEN
No Penerimaan:        1957/0094753W
Hit                   :           3
Subjek            :           DOKUMEN  
Lokasi             :           IBU PEJABAT

Sumber : Arkib Negara Malaysia

No comments:

Post a Comment