Wednesday 8 January 2014

Lawatan Pembesar Negara Dan Perasmian Kilang Kimia Di Padang Jawa

Sumber : Info dan photo Arkib Negara

Pemangku Menteri Perdagangan dan Perusahaan, Tuan Haji Khalid bin Awang Osman, pagi ini (5hb April, 1965) telah melawat kilang Syarikat Kimia Padang Jawa, yang sedang dalam pembinaan, di Klang. Tuan Haji Khalid telah di bawa melihat kilang tersebut dan kawasan disekitarnya oleh Penguasa Pembinaan Syarikat itu, Tuan H. Oliver.

Gambar menunjukkan Tuan Haji Khalid bin Awang Osman (tengah) memerhatikan contoh kilang itu.Di sebelah kiri ialah Pengurus Besar SyarikatPembinaan Kebangsaan, Tuan J. Gamble dan dikanan sekali ialah Tuan H. Oliver.

Yang Di Pertua Jemaah Pemangku Raja Selangor, Tengku Azman Shah telah melawat kilang klorin dan baja yang berharga RM45 juta di Padang Jawa, 13 batu dari Kuala Lumpur pagi ini (25hb November 1965).

Gambar menunjukkan Tengku Azman Shah (kanan) sedang melihat contoh kilang tersebut. Di sebelah kiri ialah Pegawai Daerah Klang, Encik Johan bin Yassin.

Menteri Perdagangan dan Perusahaan Dr. Lim Swee Aun, hari ini (22 Mei 1965) telah menghabiskan masa lebih satu jam melawat sebuah kilang kimia yang sedang dibina di Padang Jawa dekat Klang.

Gambar menunjukkan Dr. Lim (kanan) sedang mendengar penerangan Dr. Schumacher, seorang pegawai syarikat itu, menerangkan bagaimana jentera-jentera itu menggunakan sebuah contoh ukuran. Di tengah-tengah ialah Puan Lim.


Perdana Menteri, Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj, petang ini (28hb Januari, 1967) telah merasmikan pembukaan kilang baja dan klorin Syarikat Kimia Malaysia Berhad di Padang Jawa, Klang. 

Gambar menunjukkan Perdana Menteri sedang membuka papan peringatan. Di sebelah kanan ialah Sir Paul Chambers, Pengerusi Imperial Chemical Industries, London.

No comments:

Post a Comment